Ondeugdelijk product

Neem contact met ons op

Ondeugdelijk product
U bestelt een product bij een webshop Het komt binnen en na korte tijd werkt het niet goed of het gaat vrij snel kapot. Wie is verantwoordelijk en wat kunt u doen? In de meeste gevallen dient de verkoper het product te repareren of te vervangen. Dat geldt ook als u geen verkopers- of fabrieksgarantie meer heeft.

Wanneer is een product ondeugdelijk?
Als u iets koopt, dan heeft u recht op een goed product. In de eerste plaats dient vast te moeten staan of het product niet goed (ondeugdelijk) is of kapot is. Het afgeleverde product is ondeugdelijk als het product, gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet die eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten De maatstaf is hiervoor bij normaal gebruik. Hiervoor dient worden gekeken te worden naar onder meer de prijs, het merk, de normale levensduur.

Bewijslastverdeling
Op grond van de hoofdregel dient de koper te bewijzen dat het product ondeugdelijk is. Bij consumentenkoop koopt geldt echter een omkering van de bewijslast. Er is een vermoeden van non-conformiteit als het product binnen 6 maanden defect raakt. Dat betekent dat de verkoper moet bewijzen dat hij de zaak conform de overeenkomst heeft geleverd. Dat kan de verkoper in de meeste gevallen niet aantonen.  Om  die reden hij verplicht om op verzoek binnen redelijke termijn het product kosteloos te repareren of te vervangen. Als de verkoper dit niet doet dan mag u het product op kosten van de verkoper door een andere partij te laten herstellen. Ook kunt u de koopovereenkomst ontbinden. U dient dan wel het product te retourneren.

Na 6 maanden
Gaat het product kapot na 6 maanden na levering? Dat heeft u in bepaalde gevallen recht op reparatie of een vervangend product. Dat geldt voor producten die, bij normaal gebruik, voor een lange tijd meegaat. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan een wasmachine of laptop.

As u het product voor een lange tijd hebt gebruikt, dan kan de verkoper verzoeken om (een deel van) de reparatiekosten te betalen.

Extra garantie
Naast de wettelijke garantie, heeft u in bepaalde gevallen ook extra garantie. U heeft hiervoor een garantiebewijs. In dat geval, is het van belang om dat aan de verkoper door te geven.

Advies
Heeft u een ondeugdelijk of kapotte product ontvangen en komt u met de verkoper niet uit? Dan staat DMJI u graag bij. Of bent u verkoper en heeft u problemen met een koper? Ook dan staat DMJI u graag bij.

Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek